Øyeren IKT / Om oss / Styringsprinsipper

Styringsprinsipper for Øyeren IKT

  • Kundefokus

    • Brukers evne til å produsere er hovedfokus
    • Ha serviceevne overfor brukerne
    • Være den profesjonelle partneren kunden trenger for å få gjennomført sine IKT messige mål
    • Krever skikkelig struktur i den teknologiske oppbyggingen samt støtteverktøy som gir oversikt
  • Risikokontroll

    • Sikring av tilgjengelighet i henhold til de krav virksomhetsledelsen i kommunene bestemmer
      • Krever bevissthet i forhold til risiko og at strukturen er designet for å kunne oppnå det
  • Robust infrastruktur og fleksibilitet for utvidelser

    • Det skal løpende planlegges for tilstrekkelig kapasitet og ytelse til å understøtte kommunene
    • Det skal kunne understøttes at nye kommuner slutter seg til samarbeidet
    • Minimalisere behov for og konsekvens av endring i infrastrukturen gjennom design og planlegging
    • Konsekvens
      • Krever fleksibilitet for utvidelse
      • Robust design
      • Kontroll med endringer
  • Kostnadsfokus

    • Kostnader skal ha en forankring i avtaler og forventninger fra organisasjonen
    • Kostnader skal søkes minimert
    • Fokus på driftskostnader og brukerkostnader fremfor anskaffelseskostnader
    • Krever gjennomtenkt design og driftsopplegg
  • Offentlige krav og revisjonsdyktighet

    • Standardiserte krav rundt IKT drift må understøttes for forvaltning, sikkerhet og styringsprosesser
    • Krav fra datatilsynet rundt sikring og tilgjengeliggjøring av data
    • Tilslutning til felles offentlige systemer for å tilgjengeliggjøre informasjon for innbyggere og andre offentlige instanser
    • Offentlige revisjoner fra kommunerevisjon, internrevisjon, og annen offentlig revisjon må påregnes og kunne understøttes
    • Krever gjennomtenkt design og drift i henhold til beste praksis prinsipper
  • Prinsipper for etablering av robust og forvaltningseffektiv teknologi

    • Levetidsbaserte rammeavtaler på teknologi og teknisk partner
    • Enkelhet i løsninger - (KIS - Keep It Simple) - skal tilstrebes
    • Standardprodukter som det finnes ekstern support for skal foretrekkes
    • Hyllevare skal foretrekkes
    • Markedsledende produkter/leverandører skal foretrekkes
    • Partnerskap skal være fast prinsipp for hvert fagområde – vi skal ha partner som innehar spisskompetansen
    • Klare ansvarsroller for tekniske fagområder
    • Kompetanseoppdekning kartlagt og planer for utvikling etablert
    • Designkrav - Dokumentasjon av alle løsninger og vedlikehold av denne ved endringer
    • Effektive støttesystemer for sentralisert forvaltning skal etableres
      • Standard grensesnitt
      • Lite scripting og spesialtilretteleggelse
      • Sentralisert plattformforvaltning (nettverk, servere, lagring, sluttbrukerklienter, osv.)
    • Etterstrebe redundans i løsningene
      • Dersom hovedfunksjon forsvinner skal det være mulig å gjenopprette denne gjennom dublert løsning eller smart design